Monday, 28 October 2013

Yang tersurat dan tersirat .

Salam sejahtera kpd semua warga PKA,
Lama juga sy tak buat entrée ke blog ini.Bukan tak ada bahan yg nak ditulis, tp cuma sy rasa perlu kurangkan bersuara tetapi lebih banyak mendengar.Sy selalu mengikuti perbincangan didlm fb tp jarang sekali sy tambah komen.Sy nak kurang rhetoric tp byk tindakan.Terbaru sy ada pergi sembang-sembang dgn pegawai di Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja di Shah Alam pasal kesatuan kita.Memang pegawai yg sy jumpa tu seorang yg professional.Banyak yg dpt sy pelajari dr sesi perbualan tu.Kesimpulannya, sy perlu membuat aduan tentang apa jua perkara berkaitan kesatuan dlm bentuk hitam putih atau e-mail.
Jd, sy dah pun war-warkan di fb, mohon maklumat rakan-rakan PKA yg keahlian nya didlm kesatuan masih lg tergantung.Maksudnya, sekiranya borang keahlian dah diisi lengkap dgn borang Angkasa, namun masih belum ada pemotongan gaji, justeru keahlian nya masih tergantung.Ada yg dah dpt nombor ahli kesatuan pun, tetapi dihalang dr mengundi semasa pemilihan yg lepas dgn alasan nama nya tiada didlm senarai daftar ahli kesatuan.Pelik tp nombor ahli dah ada.So, kes sebegini sila berikan sy maklumatnya untuk sy masukkan kedlm aduan sy ke Jabatan tersebut diatas.Yang ramai nya sekarang ini, isi borang semasa di kolej, namun tidak di follow up dgn borang Angkasa yg dah di tandatangan oleh majikan atau ketua jabatan untuk melengkapkan permohonan jd ahli kesatuan.Disini siapakah yg salah sebenarnya.Didlm fb ada yg cadangkan borang mohon masuk kesatuan tu dibuat online.Itu tidak jd masalah.Yg menjadi masalah ialah borang Angkasa tu untuk izin pemotongan yuran bulanan RM5.00.Sy dah pergi berbincang dgn pegawai di Angkasa jika blh borang tersebut kita upload ke fb.Jawapan nya tidak boleh sbb ini melibatkan pemotongan gaji.Pihak mereka memerlukan bukti hitam putih dari pemohon dan disahkan oleh majikan  sebelum melakukan pemotongan gaji seseorang.Dan borang tersebut mesti ada nombor siri. Jadi sy rasa tanggungjawap untuk melengkapkan permohonan jadi ahli kesatuan tu perlu sama dipikul oleh pemohon dan kesatuan perlu proaktif memudahkan proses ini dgn mengedarkan borang –borang berkaitan semasa mesyuarat agung nanti. Namun dari sudut lain , saya lihat ini bukan permasalahan baru.Dah sekian lama isu ini jadi duri dalam daging yg membuatkan ramai warga PKA kecewa dgn AJK kesatuan.Harapkan wakil-wakil negeri pun tak bergerak juga.YDP kesatuan sekarang yang sekian lama dulu jd S/U pun tak buat apa-apa nampaknya.So, persoalanya sekarang ialah , patutkah orang-orang sedemikian dikekalkan menerajui kesatuan?Hal yang semudah ini pun tak terbuat.?
Kebelakangan ini kita di sajikan dengan berita-berita yang pelbagai tentang jawatan PKA.Dari nak dijumudkan hinggalah nak disatukan dgn PPKP tp pd gred yg berlainan.Ada PKA negeri yg beruntung dpt menghadiri perbincangan berkenaan halatuju jawatan PKA ini atas inisiatif pihak lain bukan kesatuan.Sy sebenarnya dah tak mahu nak ulas pasal AJK kesatuan ni.Sy yakin semua pembaca blog sy sedia maklum pendirian sy.Cuma ada kemusykilan dibenak sy, bagaimana blh ada pihak yg masih menyokong barisan sediada ini, tapi pd yang sama merungut tak habis-habis apabila kita masih lagi berada di kedudukan yang sama tahun demi tahun.Mungkin mereka ini masih menaruh harapan AJK kesatuan sekarang akan berjaya dan perlu dikekalkan untuk meneruskan perjuangan.Seolah kalau orang lain yang ambil alih akan gagal lah misi kita untuk mendapat kenaikan gred.Sy yakin semua warga PKA mahukan dan memang mendambakan kenaikan gred tersebut.Cuma penyokong AJK sediada perlu faham, ia itu setiap kita mempunyai cara yang berbeza namun matlamatnya sama.Kalau dah bertahun-tahun masih gagal , apakah alasan lagi nak dikekalkan mereka ini?Anda jawap lah sendiri kerana anda mempunyai persepsi sendiri tentang perkara ini.
Perkara lain yg nak sy sentuh ialah berkenaan mesyuarat aung dwi-tahunan kesatuan.Mengikut perlembagaan kesatuan , mesyuarat agung mesti diadakan selewatnya pada  31 Sept.Jika gagal , mesyuarat agung luarbiasa perlu diadakan dan penjelasan mesti diberikan berkenaan kegagalan mematuhi perlembagaan tersebut.Namun dah berapa kali mesyuarat agung sudah  berlalu dan tiada apa-apa penjelasan pun diberikan tentang hal ini.Dulu pernah wakil dari Negeri Pahang membangkitkan perihal AJK kesatuan yang telah menyimpang dari perlembagaan kesatuan dan jawapan yg diberi ialah akan dibuat pindaan.Tapi sehingga hari ini perkara pindaan perlembagaan tidak pernah jadi agenda didlm mana-mana mesyuarat agung yang lepas-lepas.Betulkan sy jika sy salah.Implikasi perkara ini bukan kecil dan tidak boleh diperkecilkan pun.Apa-apa keputusan yg tidak selari dengan perlembagaan kesatuan adalah tidak sah dan tidak boleh diguna pakai.Sekiranya barisan AJK sediada masih tidak nampak betapa seriusnya perkara ini. Tolong jangan salahkan sesiapa sekiranya satu hari nanti anda dipanggil oleh Pendaftar Kesatuan Sekerja.

Berkenaan mesyuarat agung yg akan diadakan di Kelang bulan depan, sy harap sesiapa yang terpilih menjadi pengira undi harus memastikan setiap sampul yang diterima adalah sampul yang mengandungi kertas yang sah dan tertera nombor ahli pada sampul tersebut.Nombor ahli mesti disemak dan padan dengan senarai daftar ahli, sama seperti kaedah didalam PRU ke 13 dulu.Senarai daftar pemilih juga sepatutnya dipamirkan diluar dewan untuk disemak oleh ahli-ahli.Agar pemilihan kali ini tidak akan dipertikaikan nanti oleh sesiapa, semua langkah-langlah yang perlu untuk memastika cuma ahli yang tersenarai sahaj yang mengundi, mesti di ambil.Cuma yang sy kesalkan, kali ini tarikh akhir untuk menghantar sebarang usul dibuat dan boring pencalonan terlalu singkat, ia itu beberapa hari sahaja selepas ahli menerima notis mesyuarat.Surat notis bertarikh 14 Okt.Sy terima 24 Okt. dan tarikh tutup menerima borang 27 Okt.Siapa yang perap surat ini?Apakah sebenarnya yang tersurat dan tersirat dengan tindakan ini ?Wallahualam.Tuhan saja lah yang tahu.

Sunday, 27 January 2013

Pra Pemilihan AJK Kesatuan


As Salamualaikum kpd semua rakan2 PKA dan semua pembaca blog ini.
Rasanya belum lewat lg untuk mengucapkan Selamat tahun baru 2013 kpd anda semua.Tahun ini merupakan tahun terakhir mandat AJK Kesatuan Pembantu Kesihatan Awam Semenanjung Malaysia dan perlu diadakan pemilihan semula pada hujung tahun ini.Menjelang pemilihan tersebut sy akan menulis beberapa artikel pd blog ini untuk tatapan semua pembaca dgn harapan akan dibincangkan diperingkat jabatan masing2.Pandangan dan perancangan sy dan rakan2 yg sehala pemikiran masih lg sama.Satu anjakan paradigma perlu diadakan demi kelangsungan jawatan kita.Andaikata muka2 yg sama masih lg menduduki AJK Kesatuan, sy tidak menaruh apa2 harapan sebarang perubahan akan berlaku apatah lagi penambahbaikan kpd apa yg kita nikmati skrg.
Secara kumpulannya, pd saya mereka semua gagal dlm menjalankan amanah yg telah diberikan oleh ahli2 kesatuan.Dan kalau nak di imbau kembali cara kemenagan kumpulan ini, memang blh kita pertikaikan.Tp biarlah apa yg telah berlaku berlalu.Yg penting persiapan kita untuk sekali lagi berusaha mengubah pucuk pimpinan kesatuan.Dalam masa terdekat ini, sy akan ke Pendaftar Kesatuan Sekerja untuk memaklumkan apa yg telah berlaku semasa pemilihan dulu dan melahirkan kemusykilan ramai tentang kaedah pengundian yg telah dijalankan.Masa yg terlalu lama yg diperlukan untuk mengira kertas undi dan juga tentang undi pos.Dan yg penting kegagalan AJK memberikan sebab mengapa ramai ahli baru masih belum dimasukkan kedalam daftar ahli kesatuan dan membolehkan mereka ini mengundi.
Kita tahu muslihat yg telah dijalankan oleh kumpulan ini dan pada tahun ini kita akan datang dgn persiapan rapi untuk menghadapi mereka.Sy akan meminta pihak Pendaftar Kesatuan Sekerja menghantar wakil untuk memantau pemilihan yg akan diadakan nanti.Kita mahukan semua prosedur pemilihan mengikut peraturan yg betul dan bukan mengikut interpretasi AJK.Kita mahu tengok sekiranya mereka ini mampu mengekalkan kedudukan mereka kelak.Sekiranya itu yg ahli mahukan setelah pengundian yg telus dan bersih dilakukan, kita akan menghormati keputusan undi.Namun jika yg sebaliknya berlaku, mereka perlu berundur dan bukan cuba untuk memanupulasi kertas undi.
Sy berharap kpd pembaca yg rapat dgn AJK yg ada skrg, untuk memaklumkan kpd mereka tentang apa yg akan mereka hadapi.Pihak Pendaftar Kesatuan Sekerja ada kuasa untuk mengambil tindakan sekiranya ada bukti penyelewengan berlaku.Sy dan rakan2 lain , kali ini tidak akan berdiam diri lg jika ia berlaku dan akan membuat lapuran polis supaya satu siasatan menyeluruh dpt dijalankan.Cukuplah kita dipermainkan selama ini.Jika barisan AJK yg ada skrg merasakan mereka masih ada beberapa muslihat untuk menjamin kemenangan pihak mereka, kita lihatlah nanti setakat mana kebijaksanaan mereka.
 Jika takut dipukul ombak , jangan berumah di tepi pantai
Yg disorok takkan nampak ,kenang saja pandai si tupai.

Friday, 23 November 2012


TANYA SAMA ITU HUD HUD.
Salam sejahtera,
Kepada rakan-rakan warga PKA seluruh negara.Saya ada satu soalan yang nak saya tanyakan kpd anda semua.Pernahkah anda merasakan betapa menjawat jawatan PKA ini umpama seperti menjadi khadam kepada seorang tuan yang penuh muslihat?Kepada orang ramai anda dikatakanya seorang pembantu kepada dirinya tetapi hakikatnya anda yang menjalankan hampir kesemua tugasannya.Hasil kerja anda yang baik dikatakan kerjanya dan yang tidak baik dikatakan akibat kecuaian anda.Dia sendiri tidak pernah memberi anda tunjuk ajar tetapi mengharapkan anda tahu bermacam-macam perkara.Jauh sekali berterima kasih dan menghargai usaha  anda ,tanpa segan silu dia mendabik dada , kononnya tanpa dia , anda akan mati kelaparan.
Saya yakin ramai yang pernah merasakan sebegini setidak-tidaknya tatkala masih baru dalam perkhidmatan.Seperti kata orang,masa cap jari belum kering.Anda berasa seperti kena bully dan ingin sekali memberontak atau mengadu tentang perkara ini.Tetapi kpd siapa?Anda pernah dengar atau tahu, kewujudan kesatuan yang sepatutnya memperjuangkan nasib orang seperti anda.Tetapi dari maklumbalas rakan-rakan anda, ada kesatuan pun umpama tak ada.Sama saja.Sebab yang ada tak berkesan dan tak berkemampuan untuk berbuat apa-apa.Semenjak penubuhannya, tak ada apa pencapaian yang boleh dibanggakan berbanding dengan pencapaian yang merugikan warga PKA.Kepada PKA yang baru mungkin tak tahu perkara ini.Dulu PKA ada didalam rombongan jemaah haji bersama lain-lain penjawat jawatan dalam KKM.Tetapi oleh kerana karenah seorang PKA yang tak melakukan tanggungjawabnya , maka kini lain-lain PKA yang menanggung dosanya itu.Kesatuan langsung tak mampu berbuat apa-apa untuk merubah perkara ini.Yang terbaru, kesatuan dibawa keluar dari payung besar yang menaungi kebanyakkan kesatuan di dalam perkhidmatan awam negara kita.Alasan yang diberikan kononnya pihak terbabit tidak membantu kesatuan didalam perjuangan nya.Untung nasib PKA tetapi pihak lain pulak yang diharapkan untuk membela kita? Atau pihak kesatuan sendiri yang tak tahu bagaimana nak bekerjasama dengan lain –lain pihak dan belajar mencontohi mana-mana kesatuan yang berjaya?
Naik gred ?Jangan mimpi.Yang terkini, dah ada berita yang kita dengar jawatan PKA akan jumud.Hebat sungguh pencapaian Kesatuan Pembantu Kesihatan Awam Semenanjung Malaysia.Mula-mula dikeluarkan drpd senarai orang yang buat kerja membantu jemaah haji.Kemudian kita sendiri yang keluar dari badan yang boleh membantu kita tetapi kerana kononnya mereka ini tak buat kerja maka kita tinggalkan mereka.Dan kini kita sendiri mungkin akan kehilangan kerja jika jawatan ini dijumudkan.Kepada orang diluar bahagian Inspektorat , mereka mugkin tak tahu apa yang terjadi sebenarnya dan memang ramai yang tak tahu apa kerja PKA.Tetapi anda sendiri tahu, kalau PKA tak buat kerja, mampukah banyak program KKM kini berjalan lancar seperti sekarang?Sindram lembu punya susu , sapi dapat nama ini dah lama sangat terjadi.Namun seperti menunggu bulan jatuh ke riba, pihak kesatuan tak mampu berbuat apa-apa.
Satu lagi perkara yang nak saya tanya kepada anda semua.Kalau nak jadi seseorang yang diiktiraf sebagai pakar didalam sesuatu perkara, siapkah pihak yang layak memberikannya?Cuba anda renung sejenak perkara ini.Seorang doktor yang nak jadi doktor pakar, beliau perlu berguru dengan doktor pakar terlebih dahulu selama beberapa tahun.Seorang juruterbang , sebelum ditauliahkan perlu menjalani latihan dan belajar daripada seorang juruterbang senior yang diiktiraf layak mengajar sebelum dapat lesen juruterbang.Tetapi PKA bagaimana?Di kolej, seorang pelatih PKA berguru dengan seorang penjawat awam yang tugasan hakikinya tak sama dengan PKA.Apabila keluar kolej dan mula bekerja,  seorang PKA diletakkan dibawah seorang pegawai yang tugasan hakikinya juga tak sama dengan seorang PKA.Jika seorang juruterbang perlu ada sejumlah jam dia melakukan penerbangan secara berdua bersama pengajar  dan secara solo sebelum diiktiraf sebagi seorang juruterbang,mengapa PKA dilatih dan diselia oleh pihak yang tugasan hahikinya berlainan dan jumlah jam yang beliau berada dilapangan berbanding dengan seorang PKA umpama langit dengan bumi.Anda tahu sendiri siapa yang lebih banyak memanaskan bangku dipejabat, mengarahkan orang lain membuat kerjanya tetapi tidak berkongsi penghargaan yang diterima.Yang lucunya, kursus yang berkaitan tugasan hakiki PKA ini juga dikendalikan oleh mereka dan mereka menganggap diri mereka pakar?Kalau dikira jumlah jam yang mereka lakukan tugas hakiki seorang PKA, dari mula latihan praktikal semasa dikolej dan dicampur dengan semasa sudah dilantik , amatlah jauh.Berbanding dengan seorang PKA , terutama yang sudah berkhidmat lama.Jika mereka boleh pergi sehingga ke gred U42 setelah lama berkhidmat , mengapa PKA tidak boleh menuntut gred U30? Tapi, sayang sekali, pihak kesatuan tak pernah pun membangkitkan perkara ini kepada pihak-pihak yang berkenaan.
Mengapakah perkara ini boleh terjadi kepada kesatuan?Saya tak mampu nak meneka jawapannya.Banyak sudah perkara yang saya  sarankan melaui blog ini dan juga lain-lain PKA semasa mesyuarat agung,Tak ada satu pun yang diambil perhatian oleh AJK kesatuan.Maka apakah jalan penyelesaiannya?Tepuk dada dan tanya selera.Pilihannya ada ditangan anda semua.Mesyuarat agung berikutnya dan pemilihan AJK kesatuan akan diadakan setahun dari sekarang sekitar penghujung tahun 2013.Bincangkanlah perkara ini bersama-sama rakan-rakan lain dan rancanglah apa kah yang patut dilakukan. Bagi pihak diri saya, saya minat sangat nak tahu apakah suara majoriti warga PKA.Berpantang maut sebelum ajal.!!Wassalam.

Thursday, 26 July 2012


Jawatan PKA akan jumud ?

Salam Ramadhan Al Mubarak,
Selamat menjalani ibadah puasa kpd semua warga PKA.Posting saya kali ini akan berkisar pada maklumat  yg saya terima . AJK Kesatuan  telah diminta oleh pihak atasan KKM untuk memberi  maklumbalas tentang keputusan kerajaan yg tidak lagi akan mengambil anggota baru dari lulusan PMR.Dgn peluang yg ada ini dan  berserta memorandum yg telah pihak kesatuan hantar kepada JPA , ini merupakan peluang terbaik untuk pihak AJK membuktikan yang mereka berhak untuk menduduki kerusi AJK tersebut. Mengikut maklumat yang saya terima , pihak KKM bercadang untuk menawarkan PKA yang berkelulusan SPM dan telah mejalani kursus selama 2 tahun dengan jayanya untuk menyambung pelajaran selama mungkin 1 ½ tahun lagi ke peringkat diploma dan seterusnya dilantik ke jawatan PPKP.
Ini menimbulkan persoalan tentang  PKA yang berkelulusan SPM dan juga  yang berkelulusan SRP/PMR tetapi cuma menjalani kursus selama 1 tahun .Rata-rata mereka ini telah berkhidmat lebih 10 tahun.Apakah mereka ini akan dinaikkan ke gred U19 seperti yg telah sekian lama di pohon dan kemudian dibiarkan jawatan ini jumud secara semulajdi? Senario ini akan terjadi kerana PKA yg berpeluang untuk menyambung pelajaran ke peringkat diploma , kelak akan dilantik ke jawatan PPKP.Baki  PKA yang tinggal akan berkurangan dan tolak PKA yang akan bersara , maka jawatan PKA akan jumud.Kecuali pihak KKM  berhasrat mengekalkan jawatan PKA berkelulusan SPM.Tetapi saya ragu-ragu.
Masih relevan kah PKA? Itulah persoalan yg memerlukan kebijaksanaan AJK kesatuan sekarang apabila membentangkan hujah mereka kepada pihak yang berkenaan.Sanggupkah PPKP keluar membuat PPA , menyelia semburan kabus dan lain-lain tugas yang selama ini diarahkan kepada PKA melakukan nya? Atau pihak KKM akan menambah bidang tugas dan tanggungjawab PRA yang mana akan semuanya berkelulusan SPM kelak?.Apabila KKM tidak lagi mengambil anggota untuk jawatan Pembantu Jururawat ( AN )  , jawatan Atenden Kesihatan telah dinaikkan ke gred yang lebih tinggi sesuai dengan pertambahan bidang tugas dan tanggungjawabnya. Saya yakin inilah yang akan berlaku.Maka sekiranya permohonan pihak kesatuan supaya PKA dinaikan ke gred U19 di tolak, semua warga PKA harus faham .Jawatan PKA akan jumud. Itulah andaian saya.Wallahualam.

Wednesday, 9 May 2012

Assalamualaikum, dan Salam 1 Malaysia,
Kpd rakan2 yg mengikuti blog ini, terlebih dahulu saya menyusun jari sepuluh ,mohon maaf kerana lama tidak membuat sebarang posting.Bukan kerana tiada bahan yg nak dikongsikan, tetapi saya berubah fikiran dan tak jadi nak post apa yg dah saya draf.Selepas 100 hari pemilihan kesatuan tempoh hari, saya ada sesuatu yg nak komen.Saya mengharapkan akan terjadi sesuatu selepas SBPA dibatalkan dan kembali kpd SSM. Namun kini saya berubah fikiran dan membuat keputusan tak akan menulis apa2 berkenaan kesatuan lagi, buat masa ini.Alasannya?Majoriti yg baca bukan ahli pun.Samada mereka belum diterima masuk atau belum memohon kerana tunggu dan lihat itu bukan persoalannya.Hakikatnya, apa yang saya tulis selama ini tiada membawa apa2 yang bermakna kpd PKA secara keseluruhannnya.Pihak yang diamanahkan untuk memperjuangkan nasib dan kebajikan PKA memandang sepi sahaja saranan dan buah fikiran yg telah dilontarkan selama ini.
Buat masa ini ,saya bercadang untuk berubah hala dengan membincangkan apa yang ada pada PKA masakini berbanding dengan jawatan lain yang berada pada gred yang sama.Buat permulaan, saya nak mengajak pembaca merenung kepada persoalan ini.Jabatan Imigresen.Bukan nak memperlekehkan sesiapa atau mana2 jabatan.Tetapi kalau nak dibandingkan, bidang tugas seorang Pegawai Imigresen KP17, yang berkelulusan SPM dengan PKA U17 yang juga berkelulusan SPM dan perlu lulus sijil Kesihatan Awam sebelum dilantik , yang mana anda fikir lebih menguntungkan?Selepas berkerja selama mungkin 7 atau 8 tahun, dan mungkin selepas lulus peperiksaan jabatan, Pegawai Imigresen tersebut akan naik ke gred KP27!!!Tak perlu gred 22 dan 24.Terus saja naik 10 anak tangga setaraf EO.Untungkan?Berbanding dengan PKA, yang sering dicanang sebagai Barisan Hadapan KKM, apa yang kita nikmati sekarang menyedihkan dan melemahkan semangat.
PPKP boleh naik sampai gred U42 , hanya bersandarkan pengalaman kerja yang lama.Kesatuan mereka memperjuangkan perkara ini sebab tidak mahu duduk dibawah PPKP U41 yang baru keluar universiti dan kurang pengalaman kerja.Mengapa PKA tidak boleh memohon diwujudkan PKA gred U30.Kalau dibandingkan tahap pengetahuan seorang PKA otai dengan seorang PPKP yang baru keluar kolej, manakah yang anda fikir lebih berpengetahuan tentang kerja2 Bahagian Inspektorat?Anda jawab sendiri dan bincangkan bersama-sama rakan sepejabat.
Kebenaran, walaupun pahit untuk diterima, namun tetap menjadi fakta yang tak akan dapat di sembunyikan.Ada pembaca blog ini yang kurang senang apabila saya menyentuh bab "Lembu punya susu, sapi yang dapat nama".Hakikatnya, anda sendiri mungkin telah mengalaminya.Ini bukan sesuatu yang saya cipta ataupun rakan2 PKA lain sengaja ada-adakan.Saya yakin senario ini berlaku di seluruh negara. Sebabnya? Seperti yang saya sebut diatas ditambah dengan sikap sesetengah orang yang merasakan dirinya hebat kerana memiliki  kelulusan yang lebih tinggi drpd orang lain.Segulung Ijazah atau Diploma dan berbekalkan pengalaman kerja dilapangan semasa praktikal, samakah dengan pengalaman kerja 20 atau 30 tahun? Nobody knows everything ,  you are the boss or I am the boss ? Hang kat bawah, aku yang diatas.Anda pernah dengar ungkapan ini disebutkan kpd anda apabila anda menyentuh sesuatu yang sensitif kpd sesetengah orang? Bila sesuatu perkara yang menjadi persoalan , kita bawa kpd pihak yang lebih tinggi lagi, kita dituduh menikam belakang.Yang punya diri tetap tak mahu menerima hakikat kebenaran yang terang didepan mata.
Jadi, kesimpulannya, posting kali ini nak mengajak rakan2 PKA supaya muhasabah diri, bertawakal dan sentiasa memberikan yang terbaik sedaya mungkin.Moga2 rahmat Ilahi akan sentiasa mengiringi setiap kerja yang kita lakukan demi mencari rezeki untuk keluarga.Wassalam.

Sunday, 29 January 2012

Kesatuan baru.

KESATUAN PEMBANTU KESIHATAN AWAM SEMENANJUNG MALAYSIA(KKM)
Terlebih dahulu saya nak mengucapkan tahniah dan selamat berjuang kpd semua ahli yang menang dalam pemilihan barisan AJK kesatuan tempoh hari. Semua ahli telah membuat  keputusan  dan saya terima dengan lapang dada dan mengiktiraf kemenangan mereka yang terpilih.Coretan dalam blog saya kali ini janganlah diibaratkan seperti rumah dah siap , tapi pahat masih berbunyi.Cuma sekadar ingin mengajak para pembaca merenung dan memikirkan beberapa perkara yang ingin saya utarakan. Usul drpd Neg.Pahang supaya kaedah pembuangan undi hanya kepada ahli yang hadir sahaja telah ditolak selepas pengundian secara angkat tangan dengan hampir kesemua AJK sediada tidak bersetuju kecuali seorang.Saya telah memberikan pendapat menyokong usul ini dengan alasan, ahli yang tidak dapat hadir bukan semuanya kerana tugas atau atas arahan pegawai atasan .Ada yang kerana pilihan sendiri , menjaga hati PPKP kononnya dia pentingkan tugas dan ada yang ambil cuti tapi melencong pergi ketempat lain.Saya yakin peratus yang betul-betul tidak dapat hadir kerana alasan yang kukuh seperti tempatnya ada wabak denggi , perlu tinggal atas panggilan dan sebagainya tidaklah tinggi.Cuba lihat statistik proses pengundian di Mesyuarat Kesatuan Pembantu Kesihatan Awam.
Jumlah ahli kesatuan = 1074
Jumlah kertas undi diterima = 581
Jumlah kehadiran ahli            = 362
Jumlah undi pos                      = 219
Jumlah undi rosak/ditolak = 49
Jumlah tidak hadir/tidak memulangkan kertas undi = 444
Mengikut jawapan yang diberikan oleh S/U kesatuan yang kini YDP , kaedah yang diusulkan oleh Neg.Pahang memang dijalankan dahulu sebelum dipinda atas kehendak ahli.Jadi usul kali ini seolah kita berundur kebelakang semula.Hujah saya, setiap perkara itu ada pro dan kontranya.Antara pronya kaedah ini ialah , semua ahli yang mahu mengundi dapat mengundi , walaupun tanpa perlu hadir , ia itu dengan cara undi pos.Keadilan kepada hak semua ahli.Betulkah?Teluskah?Boleh dimanipulasikah?Siapa yang memastikan semua undi pos yang diterima adalah dari ahli yang sah yang menandanya sendiri? Jika pilihanraya di negara ini di jadikan contoh, ia dijalankan oleh Suruhanjaya Pilihanraya yg keahliannya dilantik oleh Yang DiPertuan Agung.Dan mereka ini bukan terdiri dari calon yg bertanding. Tetapi pemilihan di dalam Kesatuan PKA dikendalikan oleh AJK  yg juga merupakan calon yg bertanding.Tak bolehkah pemerhati  bebas  dari kalangan yg tiada kepentingan didalam hal kesatuan dijemput sebagai pemantau yg akan memastikan pemilihan ini telus?Anda fikirlah dan buat kesimpulan sendiri.Di sini saya bukan melemparkan tuduhan bahawa pemilihan tempoh hari tidak telus tetapi kaedah pemilihan yg diguna pakai banyak kelemahan dan kepincangannya seperti yg saya nyatakan diatas.
Pasca pemilihan ,bagaimanakah perasaan anda apabila pulang ketempat masing-masing? Adakah anda pulang dengan hati yg penuh perasaan dan harapan yg barisan AJk yg telah dilantik akan berupaya memenuhi impian setiap ahli.Apakah halatuju barisan AJK baru untuk tahun-tahun yg berikutnya?Pernah anda rujuk kpd minit mesyuarat yg dulu dan melihat kpd cadangan drpd ahli-ahli? Berapakah drpd cadangan itu yg telah diusahakan oleh pihak AJK Kesatuan? Apakah kemajuan yg telah dicapai ?Pernahkah hasil drpd kutipan untuk  iklan didalam bulletin dibentangkan?Jika jawapan kpd persoalan diatas lebih menjurus kearah negatif, maka sudah sampailah masanya anda melakukan sesuatu.Mencari jawapan kpd persoalan diatas bukan bererti kita membantah  atau membangkang apa yg telah diusahakan oleh kesatuan selama ini.Yang membawa manfaat dan kebaikan kpd ahli,kita hargai dan mengucapkan terima kasih yg tak terhingga.Sdr Hasan Tajri ada membangkitkan perkara ini ketika mesyuarat tempoh hari dgn menyatakan hanya seorang ahli shj yg ada menghubungi beliau untuk mengucapkan terima kasih.Dukacita, ahli tersebut bukan dr kaum Melayu.Dan apabila kita bercakap tentang ahli, maka timbul pula pelbagai persoalan baru.Apakah usaha yg dijalankan oleh pihak kesatuan untuk menarik dan memudahkan keahlian?Ahli yg bersara tiada nampak akan penggantinya.Dan yang paling menakjubkan , ada ahli baru yg  telah pun mendapat nombor keahlian ,namun tidak dibenarkan mengundi dgn alasan nama tiada didalam daftar keahlian.Pelik bin ajaib.Ada ahli lama yg menulis komen diblog ini marahkan sy kerana banyak berkokok tanpa berbuat apa-apa untuk meyakinkan mereka yg belum jadi ahli supaya memohon.Disini sy pohon supaya sesiapa yg mempertikaikan sy, agar membaca semua post didalam blog ini dari yg pertama ,sebelum membuat apa-apa andaian.Kegagalan pihak kesatuan untuk menjelaskan bab kemasukkan ahli baru ini dan usaha untuk memudahkan dan membantu proses ini amat mengecewakan sekali.Maka berikutan dengan segala permasalahan ini, kini telah ada satu kumpulan warga PKA yg berhasrat untuk menubuhkan satu kesatuan yg baru.
NATIONAL UNION OF PUBLIC HEALTH WORKERS
Rasional penubuhan sebuah kesatuan baru ini adalah rentetan drpd kelemahan dan kegagalan kesatuan sediada untuk menggerakkan usaha agar semua penjawat jawatan PKA dari seluruh Malaysia berada didalam satu kumpulan yang besar.Dengan mempunyai keahlian yg ramai , pihak-pihak yg berkenaan akan akur kesatuan ini benar-benar mewakili majoriti drpd penjawat jawatan PKA.Kini, kesatuan cuma mewakili PKA dari KKM yg bertugas di semenanjung sahaja.Dan yg paling mendukacitakan , kemasukkan ahli baru seolah-olah tidak diperlukan.Ramai dikalangan PKA yg telah pun berkhidmat selama 3 tahun mendakwa bahawa , semasa masih berada dikolej , mereka telah pun mengisi borang permohonan untuk menjadi ahli dan membayar yuran kemasukkan.Namun sehingga kini , mereka ini masih belum diterima sebagai ahli.Kita semua faham bahawa semua permohonan ini perlu disertakan dgn borang kebenaran untuk pemotongan gaji oleh pihak Angkasa.Dan borang ini mesti mendapat pengesahan ketua jabatan.Dalam perkara ini , pihak kesatuan seharusnya menghebohkan keperluan ini semasa mesyuarat agung dan bukannya berdiam diri seperti sekarang dan menyalahkan satu pihak sahaja apabila ditanya tentang perkara ini.Apa gunanya lantikan 10 orang AJK selain drpd YDP , Timbalan YDP , S/U, Penolong S/U , Bendahari dan Penolong Bendahari, jika perkara semudah ini gagal ditangani.Mengikut statistik , jumlah keahlian kesatuan sekarang cuma 1074 orang yg merupakan kira-kira 1/3 sahaja drpd jumlah penjawat jawatan PKA yg ada diseluruh Malaysia.Mempunyai jumlah keahlian seramai ini dan ditambah  dengan keluarnya kesatuan drpd CUEPECS ,siapakah yg akan memberikan perhatian yg serius kepada sebarang tuntutan kesatuan? Mungkin inilah salah satu sebab , perasmian mesyuarat agung di Hotel Brisdale bulan Disember lepas , cuma di wakilkan kepada Penolong Setiausaha Bah. Sumber Manusia.Saya tidak bermaksud untuk memperlekehkan Pn.Maimun yg sudi hadir merasmikan mesyuarat tempoh hari.Tetapi cuba anda renungkan ,drpd KPK dan kemudianya S/U Bah. Sumber Manusia , yg kemudiannya mewakilkan pula kpd Penolong nya ,nyatalah kesatuan sediada telah hilang kredabiliti dimata KKM.Jika dulu , Timbalan Menteri Kesihatan sendiri sudi hadir , apakah bukti yg perlu diberikan lagi untuk warga PKA semua memikirkan  supaya dilakukan satu perubahan yg drastik?
Demi untuk menjaga kebajikan rakan setugas kita , ia itu PRA , penaja kesatuan baru ini mencadangkan agar mereka dipelawa untuk serta didalam badan baru ini.Dengan keahlian yg di kira akan mencecah 2500 ke 3000 orang , pihak penaja yakin kesatuan baru ini kelak akan mendapat perhatian yg sewajarnya drpd pihak-pihak yg berkenaan.Sudah tentu usaha kearah ini bukanlah mudah.Justeru , pihak penaja sanggup untuk menjelajah ke seluruh negara untuk memberikan penerangan lanjut dan mendapatkan maklumbalas drpd seramai mungkin PKA dan PRA.Semoga dengan usaha  ini , warga PKA tak kira bertugas dibawah kementerian mana akan lebih memahami matlamat penaja.Pihak penaja bercadang untuk mempelawa warga PKA yg berkesanggupan , untuk duduk didalam Jawatankuasa Penaja , sebelum satu mesyuarat dipanggil untuk menubuhkan secara rasmi kesatuan ini.Roadmap perjuangan kesatuan telah pun saya nyatakan didalam posting Beyond 2012 dan Selamat Mengundi di blog saya ini.Saya yakin , dengan izin Tuhan berserta sokongan dan komitmen ahli , semua itu boleh di capai dan saya beryakinan tinggi warga PKA dan PRA mampu melakukannya.



Kesatuan baru.

KESATUAN PEMBANTU KESIHATAN AWAM SEMENANJUNG MALAYSIA(KKM)
Terlebih dahulu saya nak mengucapkan tahniah dan selamat berjuang kpd semua ahli yang menang dalam pemilihan barisan AJK kesatuan tempoh hari. Semua ahli telah membuat  keputusan  dan saya terima dengan lapang dada dan mengiktiraf kemenangan mereka yang terpilih.Coretan dalam blog saya kali ini janganlah diibaratkan seperti rumah dah siap , tapi pahat masih berbunyi.Cuma sekadar ingin mengajak para pembaca merenung dan memikirkan beberapa perkara yang ingin saya utarakan. Usul drpd Neg.Pahang supaya kaedah pembuangan undi hanya kepada ahli yang hadir sahaja telah ditolak selepas pengundian secara angkat tangan dengan hampir kesemua AJK sediada tidak bersetuju kecuali seorang.Saya telah memberikan pendapat menyokong usul ini dengan alasan, ahli yang tidak dapat hadir bukan semuanya kerana tugas atau atas arahan pegawai atasan .Ada yang kerana pilihan sendiri , menjaga hati PPKP kononnya dia pentingkan tugas dan ada yang ambil cuti tapi melencong pergi ketempat lain.Saya yakin peratus yang betul-betul tidak dapat hadir kerana alasan yang kukuh seperti tempatnya ada wabak denggi , perlu tinggal atas panggilan dan sebagainya tidaklah tinggi.Cuba lihat statistik proses pengundian di Mesyuarat Kesatuan Pembantu Kesihatan Awam.
Jumlah ahli kesatuan = 1074
Jumlah kertas undi diterima = 581
Jumlah kehadiran ahli            = 362
Jumlah undi pos                      = 219
Jumlah undi rosak/ditolak = 49
Jumlah tidak hadir/tidak memulangkan kertas undi = 444
Mengikut jawapan yang diberikan oleh S/U kesatuan yang kini YDP , kaedah yang diusulkan oleh Neg.Pahang memang dijalankan dahulu sebelum dipinda atas kehendak ahli.Jadi usul kali ini seolah kita berundur kebelakang semula.Hujah saya, setiap perkara itu ada pro dan kontranya.Antara pronya kaedah ini ialah , semua ahli yang mahu mengundi dapat mengundi , walaupun tanpa perlu hadir , ia itu dengan cara undi pos.Keadilan kepada hak semua ahli.Betulkah?Teluskah?Boleh dimanipulasikah?Siapa yang memastikan semua undi pos yang diterima adalah dari ahli yang sah yang menandanya sendiri? Jika pilihanraya di negara ini di jadikan contoh, ia dijalankan oleh Suruhanjaya Pilihanraya yg keahliannya dilantik oleh Yang DiPertuan Agung.Dan mereka ini bukan terdiri dari calon yg bertanding. Tetapi pemilihan di dalam Kesatuan PKA dikendalikan oleh AJK  yg juga merupakan calon yg bertanding.Tak bolehkah pemerhati  bebas  dari kalangan yg tiada kepentingan didalam hal kesatuan dijemput sebagai pemantau yg akan memastikan pemilihan ini telus?Anda fikirlah dan buat kesimpulan sendiri.Di sini saya bukan melemparkan tuduhan bahawa pemilihan tempoh hari tidak telus tetapi kaedah pemilihan yg diguna pakai banyak kelemahan dan kepincangannya seperti yg saya nyatakan diatas.
Pasca pemilihan ,bagaimanakah perasaan anda apabila pulang ketempat masing-masing? Adakah anda pulang dengan hati yg penuh perasaan dan harapan yg barisan AJk yg telah dilantik akan berupaya memenuhi impian setiap ahli.Apakah halatuju barisan AJK baru untuk tahun-tahun yg berikutnya?Pernah anda rujuk kpd minit mesyuarat yg dulu dan melihat kpd cadangan drpd ahli-ahli? Berapakah drpd cadangan itu yg telah diuasahakan oleh pihak AJK Kesatuan? Apakah kemajuan yg telah dicapai ?Pernahkah hasil drpd kutipan untuk  iklan didalam bulletin dibentangkan?Jika jawapan kpd persoalan diatas lebih menjurus kearah negatif, maka sudah sampailah masanya anda melakukan sesuatu.Mencari jawapan kpd persoalan diatas bukan bererti kita membantah  atau membangkang apa yg telah diusahakan oleh kesatuan selama ini.Yang membawa manfaat dan kebaikan kpd ahli,kita hargai dan mengucapkan terima kasih yg tak terhingga.Sdr Hasan Tajri ada membangkitkan perkara ini ketika mesyuarat tempoh hari dgn menyatakan hanya seorang ahli shj yg ada menghubungi beliau untuk mengucapkan terima kasih.Dukacita, ahli tersebut bukan dr kaum Melayu.Dan apabila kita bercakap tentang ahli, maka timbul pula pelbagai persoalan baru.Apakah usaha yg dijalankan oleh pihak kesatuan untuk menarik dan memudahkan keahlian?Ahli yg bersara tiada nampak akan penggantinya.Dan yang paling menakjubkan , ada ahli baru yg  telah pun mendapat nombor keahlian ,namun tidak dibenarkan mengundi dgn alasan nama tiada didalam daftar keahlian.Pelik bin ajaib.Ada ahli lama yg menulis komen diblog ini marahkan sy kerana banyak berkokok tanpa berbuat apa-apa untuk meyakinkan mereka yg belum jadi ahli supaya memohon.Disini sy pohon supaya sesiapa yg mempertikaikan sy, agar membaca semua post didalam blog ini dari yg pertama ,sebelum membuat apa-apa andaian.Kegagalan pihak kesatuan untuk menjelaskan bab kemasukkan ahli baru ini dan usaha untuk memudahkan dan membantu proses ini amat mengecewakan sekali.Maka berikutan dengan segala permasalahan ini, kini telah ada satu kumpulan warga PKA yg berhasrat untuk menubuhkan satu kesatuan yg baru.
NATIONAL UNION OF PUBLIC HEALTH WORKERS
Rasional penubuhan sebuah kesatuan baru ini adalah rentetan drpd kelemahan dan kegagalan kesatuan sediada untuk menggerakkan usaha agar semua penjawat jawatan PKA dari seluruh Malaysia berada didalam satu kumpulan yang besar.Dengan mempunyai keahlian yg ramai , pihak-pihak yg berkenaan akan akur kesatuan ini benar-benar mewakili majoriti drpd penjawat jawatan PKA.Kini, kesatuan cuma mewakili PKA dari KKM yg bertugas di semenanjung sahaja.Dan yg paling mendukacitakan , kemasukkan ahli baru seolah-olah tidak diperlukan.Ramai dikalangan PKA yg telah pun berkhidmat selama 3 tahun mendakwa bahawa , semasa masih berada dikolej , mereka telah pun mengisi borang permohonan untuk menjadi ahli dan membayar yuran kemasukkan.Namun sehingga kini , mereka ini masih belum diterima sebagai ahli.Kita semua faham bahawa semua permohonan ini perlu disertakan dgn borang kebenaran untuk pemotongan gaji oleh pihak Angkasa.Dan borang ini mesti mendapat pengesahan ketua jabatan.Dalam perkara ini , pihak kesatuan seharusnya menghebohkan keperluan ini semasa mesyuarat agung dan bukannya berdiam diri seperti sekarang dan menyalahkan satu pihak sahaja apabila ditanya tentang perkara ini.Apa gunanya lantikan 10 orang AJK selain drpd YDP , Timbalan YDP , S/U, Penolong S/U , Bendahari dan Penolong Bendahari, jika perkara semudah ini gagal ditangani.Mengikut statistik , jumlah keahlian kesatuan sekarang cuma 1074 orang yg merupakan kira-kira 1/3 sahaja drpd jumlah penjawat jawatan PKA yg ada diseluruh Malaysia.Mempunyai jumlah keahlian seramai ini dan ditambah  dengan keluarnya kesatuan drpd CUEPECS ,siapakah yg akan memberikan perhatian yg serius kepada sebarang tuntutan kesatuan? Mungkin inilah salah satu sebab , perasmian mesyuarat agung di Hotel Brisdale bulan Disember lepas , cuma di wakilkan kepada Penolong Setiausaha Bah. Sumber Manusia.Saya tidak bermaksud untuk memperlekehkan Pn.Maimun yg sudi hadir merasmikan mesyuarat tempoh hari.Tetapi cuba anda renungkan ,drpd KPK dan kemudianya S/U Bah. Sumber Manusia , yg kemudiannya mewakilkan pula kpd Penolong nya ,nyatalah kesatuan sediada telah hilang kredabiliti dimata KKM.Jika dulu , Timbalan Menteri Kesihatan sendiri sudi hadir , apakah bukti yg perlu diberikan lagi untuk warga PKA semua memikirkan  supaya dilakukan satu perubahan yg drastik?
Demi untuk menjaga kebajikan rakan setugas kita , ia itu PRA , penaja kesatuan baru ini mencadangkan agar mereka dipelawa untuk serta didalam badan baru ini.Dengan keahlian yg di kira akan mencecah 2500 ke 3000 orang , pihak penaja yakin kesatuan baru ini kelak akan mendapat perhatian yg sewajarnya drpd pihak-pihak yg berkenaan.Sudah tentu usaha kearah ini bukanlah mudah.Justeru , pihak penaja sanggup untuk menjelajah ke seluruh negara untuk memberikan penerangan lanjut dan mendapatkan maklumbalas drpd seramai mungkin PKA dan PRA.Semoga dengan usaha  ini , warga PKA tak kira bertugas dibawah kementerian mana akan lebih memahami matlamat penaja.Pihak penaja bercadang untuk mempelawa warga PKA yg berkesanggupan , untuk duduk didalam Jawatankuasa Penaja , sebelum satu mesyuarat dipanggil untuk menubuhkan secara rasmi kesatuan ini.Roadmap perjuangan kesatuan telah pun saya nyatakan didalam posting Beyond 2012 di blog saya ini.Saya yakin , dengan izin Tuhan berserta sokongan dan komitmen ahli , semua itu boleh di capai dan saya beryakinan tinggi warga PKA dan PRA mampu melakukannya.